Laukiamiausiame metų švietimo renginyje – daug siurprizų ir naujienų
Kartą per metus mokytojai, mokyklų steigėjai, švietimo ekspertai, tėvai ir jų atžalos susitinka kartu mokytis, dalintis gerąja patirtimi ir gvildenti esminius ugdymo(si) klausimus. Lapkričio 22–23 dienomis vykstanti 9-oji švietimo inovacijų paroda „Mokykla 2019“ šiemet kartu su ryškiausiais svečiais iš Lietuvos ir užsienio ieško atsakymų, ar pedagogo profesija yra amatas, ar pašaukimas, kuo (ne)ypatinga pedagogo profesija šiandien, kokie sprendimai galėtų prisidėti prie to, kad gera mokykla būtų tik kartu, o ne atskirai, kaip kurti laimingą vaikystę ir ugdyti ateičiai bei kas svarbiau – klasika ar inovacija?
„Ateities mokykla kaip ir ateities mokytojas – vis dar ateityje, pokyčiai kiekvienam iš mūsų kaip ir švietimo politikai buvo būtini dar vakar. Mokykla kaip ir mokytojas tiesiog negali netobulėti arba tai padarys pats gyvenimas, todėl mokytojas – prestižinė profesija yra kasdien su mumis, o ne tik iki 2025-ųjų metų“, – įsitikinusi viena parodos svečių Visagino ,,Gerosios vilties“ progimnazijos direktorė Jolanta Bartkūnienė, švietimo sistemoje dirbant jau daugiau kaip 20 metų.
Dvi dienas truksiančiame svarbiausiame Lietuvos švietimo bendruomenės metų renginyje šiemet prisistatys 120 įmonių ir švietimo įstaigų, vyks 160 edukacinių renginių ir užsiėmimų, kurių metu savo įžvalgomis dalinsis ir tokie pranešėjai kaip dr. Urtė Neniškytė, Serge Barbet, Elise Tarvainen ir daugelis kitų.
Būti amžinu mokiniu
Paroda „Mokykla 2019“ kviečia mokytis su visais ir iš visų. Apie nenutrūkstamą žinių paiešką kalba ir J. Bartkūnienė, kuri 2018 m. baigė magistro studijas, šiuo metu mokosi anglų kalbą, nors moka dar ir latvių, rusų bei lenkų kalbas. Švietimo įstaigos vadovė pabrėžia negalinti nelavinti savo įgūdžių, antraip gautųsi oksimoronas – nesimokanti švietimo įstaigos vadovė.
„Ir apsaugok mokinį nuo žmogaus, atsitiktinai atėjusio dirbti į mokyklą tik dėl pinigų, nes kitur nepavyko įsidarbinti. Toks mokytojas nesupranta, kad paskaityti vadovėlio pirmus du puslapius – nėra mokyti, toks mokytojas nuves mokinį tik prie veidrodžio be atspindžio. Štai tokiu atveju turi įsikišti mokyklos vadovas. Pirmiausia, ką turi padaryti geras vadovas – suburti profesionalių mokytojų komandą, motyvuotą, užtikrintą savo gebėjimais, skatinančią veiklas ir efektyvią švietimo sklaidą. Kokybei reikia strategijos, o žinant, kad žinios – jėga, tolesnis švietimo sistemos skurdinimas atsilieps visai valstybei“ – įsitikinusi Visagino ,,Gerosios vilties“ progimnazijos direktorė.
Jos teigimu, be kokybiško švietimo nesukursime ateityje konkurencingos ir aukštų technologijų rinkos ir galėsime būti tik aptarnaujanti rinka.
„Prestižą profesijai, kaip ir didybę valstybei suteikia žmonės, jų asmeninis pareigos jausmas, jų moralinės vertybės ir jų laikymasis, pagarba vienas kitam, gerų darbų atlikimas. Mokytojas visada turi pasižymėti kūrybiškumu, gebėjimu suprasti mokinį, nebijoti keistis ir, svarbiausia, nuolat mokytis (būti amžinu mokiniu), kad galėtų mokyti. Mokytojų darbuose galime matyti ir valstybės ateities viziją, pvz. jeigu Lietuvoje nebūtų kūrybiškų mokytojų, Lietuva tikrai neturėtų savo kosminio palydovo. Žinoma, prestižas – tai ilgo ir kantraus darbo rezultatas ir tai galima pasiekti tik visos profesinės bendruomenės pastangomis“, – kalbėjo J. Bartkūnienė.
Paklausta, ar dirbti švietimo sistemoje yra sunku, direktorė paaiškino: dabartiniam mokyklos vadovui tampa savotišku pasiekimu darbo laiku suderinti pamokų stebėjimą, bendravimą su mokiniais, viešųjų pirkimų procedūrų tinkamą vykdymą, strateginių planų, statistinių, korupcijos prevencijos ir kitokių ataskaitų savalaikį parengimą, posėdžių ir komisijų, mokyklos bendruomenės sukvietimą svarbiems mokyklai sprendimams priimti ir t.t. Žinoma, mokyklos vadovas visų šių veiklų orkestravimui gali pasitelkti ir kolegas pavaduotojus bei mokytojus, tačiau juk pirmiausia atsakomybę visuomet jaučia pats vadovas.
Daugiau direktorės minčių bus galima išgirsti diskusijoje ,,Mokytojo karjera. Kur Tavo galimybės?“, kuri vyks lapkričio 22 d., penktadienį 11.00–12.30 val. Mokytojams bus skirta ir daugiau užsiėmimų Ateities mokyklos erdvėje (5.1 konferencijų salė), tokių kaip „Atskirtys ir įtrauktys švietime“, „Gera mokykla: kartu ar atskirai?“, „Mokytojai ir tėvai: kaip susitelkti dėl bendro tikslo – laimingos vaikystės?!“ ir kt. Abi parodos dienas mokytojai kviečiami į užsiėmimus, skirtus profesiniam tobulėjimui, Mokytojų kambaryje. Taip pat rekomenduojama nepraleisti konsultacijų su pedagogų rengimo centrų atstovais Mokytojų laiko erdvėje.
Mokytojo darbas pilnas iššūkių? Ir puiku!
Parodoje dalyvausianti ir diskusiją moderuosianti Radviliškio Lizdeikos gimnazijos lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja ekspertė Jurgita Plukienė tikina, kad išvažiuoti iš savo mokyklos, iš savo rajono bent kartą per metus yra būtina.
„Aš jokiu būdu nesakau, kad rajonuose nieko nevyksta – organizuojama daug puikių renginių. Tačiau į parodą „Mokykla“ suvažiuoja ne tik dalykininkai, bet ir įvairių sričių specialistai, galima išgirsti daugiau, aprėpti plačiau, pamatyti įvairiausių naujų mokymo(si) priemonių ne tik internete, bet ir pačiupinėti, išbandyti. Grįžusi iš parodos kasmet parsivežu naujų idėjų, kurias vienaip ar kitaip taikau savo darbe. Kita vertus, tai ir tam tikras pasitikrinimas, ar gerai dirbu“, – kalbėjo ji.
Šiuolaikiniam mokytojui nepakanka tik gerai išmanyti savo dalyką. Tai atspindi ir parodos temų įvairovė.
„Mokytojo darbas pilnas iššūkių? Bet juk tai puiku! Man atrodo, kad mūsų darbas pats nenuobodžiausias. Kiekvienai pamokai kruopščiai ruošiuosi, bet retai pamoka praeina taip, kaip suplanavau. Juk mokiniai labai skirtingi. Kartais reikia grįžti prie seniai išeitų temų, pakartoti, kartais iškyla pačių keisčiausių klausimų, ir aš manau, kad privalau, kiek leidžia mano kompetencijos, į juos atsakyti. Būna ir taip, kad paprašau mokinių palaukti iki kitos pamokos, nes dar turiu pasidomėti, pasitikslinti. O kartais pamokoje turiu spręsti psichologines problemas ar ekspromtu integruoti temas apie patyčias, alkoholį ar lytiškumą… Todėl parodos temų įvairovė labai reikalinga“, – akcentavo mokytoja ekspertė.
Viskas taip greitai keičiasi, atsiranda tiek naujų dalykų, tad, pasak J. Plukienės, jeigu nesidomėsi, greitai suprasi, kad jau atsilikai šviesmečiais. Pagaliau mokytojas turi savo mokiniams rodyti pavyzdį.
„Ar galėčiau tikėtis jų iniciatyvų ir noro tobulėti, jei pati kartočiau tik tai, ką išmokau universitete? Vargu. Man labai patiko kažkur girdėta mintis, kad mokytojas turi būti stipresnis ir už patį Dievą. Nes mes patiriame didžiulį pasipriešinimą ne tik iš mokinių (kas gi nori daug ir sunkiai dirbti?), bet ir iš tėvų, visuomenės“, – mintimis dalijosi pašnekovė.
Todėl didelis dėmesys parodoje bus skirtas ir tėvams. Pirmą kartą parodoje veiks Mokyklų mugė, kurioje savo išskirtinumą ir taikomas ugdymo metodikas pristatys penkios mokyklos. Su mokyklų – Erudito licėjumi, Herojumi, The British School of Vilnius, Vilniaus tarptautiniu prancūzų licėjumi bei VIMS International Meridian school – veikla bus galima susipažinti 4 salėje.
Tėvai kviečiami užsukti ir į diskusijas, tokias kaip „Sukurti ar išsaugoti laimingą vaikystę?“, „Šiuolaikinių tėvų iššūkiai: dar daugiau stengtis ar atsipalaiduoti ir pasidžiaugti?“, „Įtraukus ir motyvuojantis ugdymas“, „Daugiakalbis ugdymas nuo ankstyvos vaikystės“, „Tapti geriausiu tėvu/mama vaikui – paprasta“, „Demokratija mokykloje ir šeimoje – kur brėžti vaikams ribas?“ ir daugelį kitų.
Be to, parodos metu nenuobodžiaus ir vaikai. Specialiai jiems organizuojamos Atradimų laboratorijos, Jaunųjų tyrėjų idėjų mugė, Veiklų zona. Pavyzdžiui, Kauno miesto muziejus vykdys skudučių gamybos pamokas, MoMoLab laboratorijoje vyks užsiėmimai mokiniams, norintiems plačiau pažinti mus supantį plika akimi nematomą mikroorganizmų pasaulį, o Lietuvos aklųjų ir silpnaregių ugdymo centras organizuos veiklas, susijusias su brailio rašto mokymu ir jo panaudojimo galimybėmis. Daugiau pramogų rasite: www.litexpo.lt